— Drámaórák —

Stréber

2017. október
A 10. B a nyitott Kör programján

A 10. B osztály visszajelzése:

https://sway.com/4y2qEfTOUkKA5iQ5?ref=Link

 Czégány Szandra - az egyéni tanítási gyakorlatát iskolánkban végző ELTE-hallgató ) összefoglalója a programról:

Időpont: 2017. 10. 04.

Helyszín: Az iskola klubterme

Program: a Nyitott Kör Stréber című előadása

Az előadás a diákok aktivitására, gondolataira épült, a kerettörténetből bontakoztatták ki az eseményeket. A tanulók a kiközösített lány környezetét alakították, minden jelenetben más szerepben próbálhatták ki magukat, hol tanárok, hol osztálytársak voltak. Eleinte sok olyan megjegyzés, megszólalás volt, amely arra utalt, hogy még nem vonódtak be eléggé, és a performansz vége felé is érkezett egy olyan mondat tőlük, hogy csak a játék kedvéért túlozzák el, a valóságban szerintük ez nem így zajlik, és nem humoros mások gúnyolása, bántása, nem értelmezték görbe tükörként az előadást. Ellenben ügyesen bújtak tanári szerepbe, a csoportos foglalkozásokon is kreatívak voltak, ott még többen aktív szerepbe tudtak kerülni a kisebb körökön belül, olyan diákok is megnyilvánultak, akik a tanórán kevésbé szeretnének szót kapni. A konklúzió megbeszélésekor érződött szinte mindenkin, hogy egyetért azzal, hogy tulajdonképpen az adott helyzetben minden szereplő hibás. Úgy éreztem, gondolatébresztő volt, a színészek nagyon jól kezelték a megszólalásokat, az eljátszott szituációban tudtak maradni, a tanárt játszó színésszel különösen empátiával viselkedtek.

Nagyon jó lezárásnak találtam azt a megoldást, hogy a négy sarok négyféle véleményt fejezett ki azzal kapcsolatban, hogy ki az, akit ők hibáztatnak egy ilyen helyzetben. A diákok igencsak próbára tették a színészeket, akik a szerepükben tudtak maradni, mindez nagyon természetesen zajlott. A dramaturgia maga nagyon sokszínű, dinamikus volt, sokat mozgatták a gyerekeket, sokszor helyezték őket aktív szerepbe. Személyessé, ugyanakkor általános érvényűvé tették ezt a problémakört. Mind a felépítést, a szerepeket, a rugalmasságot tekintve nagyon jónak értékelem az előadást, a diákok is beszéltek róla utólag. Az érzékenyítés célját szerintem mindenkinél elérte a színésztársulat, mind azoknál, akik sokszor szólaltak meg, mindazoknál, akik inkább szemlélőként vettek részt az eseménysorban.



Közöd?...avagy esik épp messze az alma a fájáról
2017.02.14.

A 11. A osztály visszajelzése:

https://drive.google.com/file/d/0B9QOdH1Csz89clFBSk9aZ1VlMDA/view?usp=sharing

Tanári visszajelzés a Közöd? avagy esik épp az alma a fájáról... című programról

2017. 02.14.

Nagy izgalommal vártam a Nyitott Kör programját. A Közöd? ... avagy Esik épp az alma a fájáról program igazán érdekesnek ígérkezett. Kíváncsi voltam arra is, hogy hogyan tud együtt dolgozni két csapat - Nyitott Kör és Tünet Együttes - egy közös produkcióban.

11. évfolyamos diákoknak szántam ezt a közös játékot, akik már betöltötték a 18. életévüket, hisz nyelvi előkészítősök. Épp abban az életkorban vannak, amikor az önállóvá, a függetlenné válás igénye felmerül. Etika óráink témái között is szerepel ennek az élethelyzetnek a feldolgozása.

A lelkesedésem, érdeklődésem fokozta, hogy a közelünkben lévő Andrássy úti villaépületben rendezik a műsort, ami igényes, kulturált környezetet nyújthat.

Nem csalódtam. A Nyitott Kör tagjai ismét megmutatták, felkészült drámapedagógusok, akik motiválni, lelkesíteni tudják a diákokat, s összhangban tudnak együtt dolgozni a Tünet Együttes tagjaival. Magas színvonalú, az elszakadás problémáját több oldalról megközelítő előadás részesei, résztvevői lehettünk. Lehetőségem volt újabb ötleteket meríteni, a már általam is ismert drámapedagógiai technikákat hogyan lehet sajátos módon alkalmazni, bármilyen téma feldolgozását hogyan tudják segíteni. Igazán érdekesnek és egyben szürreálisnak is találtam a családfaállítást, melynek során az utódok is megszólaltak, jelezve, hogy egy ember hányféle utat járhatna be, ha a véletlenek vagy épp a sors nem terelgetne bennünket. Felnőttként is elgondolkodtatott, milyen nehéz a gyereknevelés, milyen dilemmákkal kell megküzdenünk nap mint nap: meddig jó, ha "fogjuk gyermekünk kezét", mikor kell elengednünk, el kell-e engednünk, hogyan kell megtennünk? Sok kérdést vetett fel a program nem csupán bennem, de a diákjaimban, a fiatal felnőttekben is.

Egy-egy részlete a produkciónak igazán mély érzéseket váltott ki diákjaimból. Milyen szerepet kell felvállalni apaként, szabad-e kívül helyezkedni bizonyos szituációkban? Milyen a jó apa? Ha biztosítani akarjuk gyermekünk jövőjét, mennyire köthetjük, egyáltalán megköthetjük-e a kezét?

Mindvégig élvezetes, ötletekkel teli, a diákjaimat kritikai gondolkodásra, összefüggések keresésére, a problémakör továbbgondolására ösztönző program részesei lehettünk. Egy helyen éreztem én is és diákjaim is, hogy pöröghetett volna gyorsabban tovább a gondolatmenet, a szoborállítás kissé vontatottra sikerült, bár épp ezt a technikát előzte meg a probléma mélységével a diákokban döbbenetet kiváltó két szituáció.

Esztétikai élményben is volt részünk. A zene, a tánc együttese káprázatos volt, a gyermekét egyedül nevelő anya és gyermeke együttes mozgása mindannyiunkat elbűvölt.

Egyik tanuló ki is mondta azt, amin én is mindvégig gondolkodtam: Minden szülőnek részt kellene venni ezen a programon.

Köszönjük, Nyitott Kör, ismét bizonyítottátok, értékes gondolatok mentén haladva munkálkodtok.

Budapest, 2017.02.14. Kárpáti-Kladiva Krisztina

a Szinyei Merse Pál Gimnázium tanára

2016 szeptembere: Nyitott Kör és a 11. A osztály a SOCIAL S.O.S projektben:

https://drive.google.com/file/d/0B12PNP5u0xdMYndvcTlTR1kyQjg/view?usp=sharing


2016 áprilisában és májusában a Nyitott Kör a SOCIAL integrációs projektjét hozta el hozzánk 

Kárpáti-Kladiva Krisztina sikeres pályázatának köszönhetően. A 9. C osztály vett részt a drámapedagógiai foglalkozásokon. Élményeiket egy kisfilmben dolgozták fel:

https://drive.google.com/file/d/0BwSLiTCwpfacN0ZMNkh0YTlEek0/view?pref=2&pli=1


NYITOTT KÖR-Nyitott Bazár

2016 júniusa

Stréber

A programról készített ppt.:

https://drive.google.com/file/d/0BwSLiTCwpfacTkVQLTVJVmw1Znc/view?pref=2&pli=1