— Projektek —

 Digitális Témahét

2016 tavasza

 Az angol nyelvű romantika 

 A projekt eredménye egy weblap. 

Nézd meg, érdemes!

http://prospero3.webnode.hu/




SHAKESPEARE-maraton

2016 tavasza

Iskolánk tanulói részt vettek az Operaház által szervezettShakespeare-maraton rendezvénysorozaton, melynek keretében több előadást megtekinthettünk. Láttuk a Falstaff,A vihar, a Macbeth, valamint a Lear- előadásokat. Méltó módon emlékeztünk a Shakespeare-évben a nagy drámaíróra. Az Opera és az Erkel Színház adott helyet ezeknek az előadásoknak. A Shakespeare-maratonról készültpadlet bemutató a képre kattintva tekinthető meg:

https://padlet.com/ujhelyi_szinyeigimi/shakespeare


Mesedélután

(Közösségi szolgálatos tevékenység)
a Magyar Népmese Napja alkalmából

2016 őszén

Képes beszámoló - a linkre kattintva megtekinthető -:


https://sway.com/gArEGfcmsKBeDJLh?ref=Link&loc=play



Mesedélután a Szinyeiben

- Projektbeszámoló -

A Szinyei Merse Pál Gimnázium diákjai segítségével játékos mesedélutánt szerveztem a Derkovits Gyula Általános Iskola 1. b osztálya számára. A projektben 13 diák vett részt a 10. A, a 12. E és a 13. A osztályok tanulói közül. Célom a Népmese napjának méltó megünneplésén túl a Mentoráló Intézményi program keretén belül újabb lehetőséget megmutatni a kooperatív munka tanításon kívüli lehetőségeire, és természetesen hasznos időtöltésre invitálni diákokat. Olyan tevékenységre, ami több kompetencia fejlesztésére alkalmas, élményt jelent szervezőnek, résztvevőnek egyaránt.

Az első foglalkozásra a facebookon invitáltam a diákokat, számítottam arra, hogy közösségi szolgálatos tevékenységként szívesen vennének részt néhányan 1. osztályosoknak rendezett mesedélután szervezésében.

Közösségi szolgálatos lehetőség az iskolában!

Ha szereted a meséket, a játékot, a gyerekeket, csatlakozz a kis csapatunkhoz!

A Népmese Napja alkalmából egy projektet indítok a közösségi szolgálat keretében, mely 15-20 órát jelenthet neked.

Egy mesedélutánt szervezünk az iskolánkban általános iskolás (első osztályos) gyerekeknek. Benedek Elek által gyűjtött egyik mese köré építjük a délutánt, mely interaktív foglalkozást jelent a kicsiknek. Ha tudsz rajzolni, zenélni, kreatív ötletekkel rendelkezel, van egy kis színészi ambíciód, jó előadó vagy, esetleg tudsz mesét mondani, vagy egyszerűen szeretsz játszani, szívesen látlak!

20 fős csapattal szeretnék együtt dolgozni.

A facebook-csoportunkban jelentkezhetsz először, aztán alakítunk egy újabb kapcsolattartó csoportot - ideiglenesen-, ahol konkrétan tudunk egyeztetni, közösen dolgozni.

VÁRLAK!

További szép nyarat kívánok!

Kárpáti-Kladiva Krisztina

Valóban jelentkeztek jó páran, így létrehoztunk egy zárt csoportot, ebben már tervezgettük a munkát.

Az első találkozásunkon fontos, hogy a különböző osztályból érkező diákok megismerjék egymást, közel kerüljenek egymáshoz, hisz ez képezi a kooperativitás alapját.

Jégtörő feladattal indítottunk, melyben cetlire mindenki felírta két tulajdonságát, majd a kis cetlit magánál tartotta mindenki, s a kettős kör módszerével párokat alkottunk, a párok elmondták egymásnak, melyik mesét szerették/szeretik legjobban, ebből a pár levont még egy személyes tulajdonságot, ez is felkerült a cetlire. A közös tulajdonságok alapján megpróbáltunk kis csoportokat alkotni, pl. jól rajzolok, szépen beszélek, szívesen játszom stb.

A Gyors cipő módszerével csomagolópapírra összegyűjtöttük, milyen a jó mese a gyerek, a szülő, a tanár, az animátor szerint. A tulajdonságokat összegeztük egy nagy táblaképben.

Mivel a mesedélutánt Benedek Elek születésének évfordulójával kapcsolatban, vagyis a Magyar Népmese Napjával kapcsolatosan szerveztük az 1. osztályosoknak, ezért a magyar elektronikus könyvtárban kellett házi feladatként meséket olvasgatni a tanulóknak Benedek Elektől. Olyan mesét kellett keresniük, ami megfelel az általunk összegyűjtött kívánalmaknak. A facebook-csoportban meg kellett osztani a választást, érvekkel együtt, hogy szavazzunk

A nap - az első találkozó - végén közösen értékeltük a munkát a pozitív gondolat közlésével, mindenki odament minden taghoz, és elmondta, miért volt jó ma megismerkedni/ együtt dolgozni vele.

Hasznos, hatékony munkát tudtunk végezni, jó hangulatban, és sikerült egymást nem ismerő diáktársakat megismertetni egymással. Annál is inkább fontos ez, mert a továbbiakban a projektmunkában közösen kellett egymással dolgozniuk leginkább online-módon.

A legközelebbi találkozóig sikerült kiválasztani a Kolontos Palkó című mesét, és mondókákat, dalokat, játékokat, találós kérdéseket gyűjteni.

2015. október 6-ra terveztük eredetileg az általános iskolás diákok fogadását, s a mesedélután megrendezését. Sajnos az első osztályos gyerekek egyéb elfoglaltsága miatt a rendezvényre csupán október 21-én került sor, de mi nem tétlenkedtünk, hiszen még komplexebb módon tudtuk végiggondolni a nap eseményeit a projekt keretén belül.

A projektben csoportokban dolgozó fiatalok október 6-án számoltak be a munkájukról a többieknek, s állt össze a mesedélután tényleges forgatókönyve is. A kooperatív csoportmunka megvalósulásának bizonyítéka ez a nap, hiszen több csoportban dolgoztak diákok, a csoportokon belül különböző szerepeknek is meg kellett felelniük. Az október 6. lehetőséget adott arra is, hogy mindenki értékelje saját és csoporttársai munkáját is. A szakmai mozaik módszerével dolgoztunk, így tehát minden munkafolyamatnak megvoltak a felelősei.

A csoportok:

1. csoport feladata a meghívó készítése volt, ezen hárman dolgoztak. Fénykép készítése, illusztráció keresése, és a meghívó szövegének megfogalmazása, valamint kivitelezése a feladatuk.

2. csoport feladata körjátékok összeállítása volt, figyelembe kellett venniük a vendégként fogadott gyerekek életkorát, a rendezvény helyszínének lehetőségeit. (Gimnáziumunk klubhelyisége), illetve a fonó hangulatához igazodva gondoskodniuk kell egy-két népviseletről, hogy a kicsik valóban egy falusi fonóban képzeljék magukat.

3. csoport a kézműves foglalkozásra eltervezett munkát és annak elkészítési munkafolyamatával ismerteti meg a többieket.

4. csoport a mese dramatizálását végzi, az ő feladatuk kipróbáltatni a többiekkel a mese eljátszását, "színpadra" állítását. (Benedek Elek gyűjtéséből a Kolontos Palkó című mesét választottuk.)

A csoportok tagjai, illetve a projektben résztvevők folyamatosan kommunikáltak egymással és velem a létrehozott zárt Facebook-csoportban, ahová sok-sok segédanyagot, linket töltöttem fel a projekt felkészülési szakaszában. Segítettem a tevékenységeket, de a diákok önállóságára épült a sikeres megvalósulás. Rendszeresen számot adtak a fiatalok arról, hol tartanak a rájuk bízott feladattal, milyen nehézségeik vannak. A csoportok beszámolói után elkészült a forgatókönyv, majd az eddigi munka értékelésére kerítünk sort szóban.

Több projekt áll már a hátunk mögött, de mind tud újabb és újabb tanulsággal szolgálni, érdemes az értékelésre és a tapasztalatok megvitatására időt áldozni. Ez a közös tevékenység is elősegítette a különböző osztályokból alakult csoport tagjai között a kulturált kommunikáció gyakorlását, segítette a szervezőkészség, az empátia, az egymásra figyelés, a problémaérzékenység fejlődését, megtanította őket a felelősségvállalásra, aktivizálta őket, és egyben segítette a közösségi szolgálatos tevékenység általános célkitűzéseinek a megvalósulását.

A tanító nénik elragadtatva búcsúztak: "Fantasztikus volt, köszönjük szépen! Jöhetünk jövőre is?"

Én is köszönöm az alábbi tanulóknak az élményekkel teli néhány hetet:

a 10. A osztályból: Pintér Vivien, Antónyi Flóra, Bánki Lilla, Kmetz Sára, Pálfi Enikő, Petrák Réka, Orbán Bianka, Somogyi Fanni, Wilson-Szűcs Dana

a 12. E osztályból: Rostás Erik Gergely, Gerstenbrein Martin, Izsák Éva

a 13. A osztályból: Szabó Lilla

Kárpáti-Kladiva Krisztina projektvezető